Pesut ja puhdistukset

> Käsinpesu > Vahaukset > Maalipinnan kiillotus
> Sisäpuhdistus > Verhoilupesut > Moottoritilan pesu

Maalipinnan kiillotukset

Maalipinnan kiillotus
Maalipinnan kiillotus eli ammattikielellä myllytys tarkoittaa auton maalipinnan koneellista kiillottamista siihen tarkoitetulla kiillotuskoneella ja erilaisilla hiomalaikoilla- ja aineilla. Erilaisille ja kuntoisille maalipinnoille on olemassa erilaisia kemikaaleja joissa hiovaa ainesosaa on enemmän tai vähemmän. Käytännössä maalipintaa tai lakkapintaa hiotaan tällä menetelmällä muutaman mikromillin eli myyn verran saaden esiin alkuperäisen värisävyn sekä kiillon. Pintanaarmut myös poistuvat lähes kokonaan maalipintaa kiillottamalla. Syvempiäkin naarmuja saadaan häivytettyä ja tasoitettua, mutta takuuta niiden kokonaisesta poistumisesta ei ole. Uudelleen maalatun ja vanhan pinnan väreissä olevia sävyeroja voidaan myös tasoittaa usein maalipintaa kiillottamalla. Auringossa vaaleaksi palaneen maalipinnan pigmentinkin voi palauttaa kiillottamalla lähes entiselleen, mutta sen jälkihoito on huomioitava aina lopputuloksen pysymisen ja kestävyyden kannalta.

Työvaiheena maalipinnan koneellinen kiillotus on koko alan vaativin ja tarvitseekin tekijältään aikaisempaa kokemusta sekä ammattitaitoista otetta onnistuakseen. Osaamaton ja kokematon tekijä voi saada paljonkin tuhoa aikaiseksi yrittämällä kiillottaa maalipintaa väärin tavoin tai vääränlaisilla kemikaaleilla. Lopputulos sekä ero aikaisempaan on oikein tehtynä häikäisevä. Auto muuttuu silmissä suorastaan uudeksi. Maalipinnan suojaksi auto vahataan aina kiillotuksen jälkeen joko tavallisella synteettisellä vahalla, kovavahalla tai suojataan maalipinnan kestopinnoitteella asiakkaan tilauksen mukaisesti. Lisäksi auton ulkopuoliset kumi- ja muoviosat saavat hoitokäsittelyn lopputuloksen viimeistelyksi.

Maalipinnan kiillotukseen ja vahaukseen on syytä varata aikaa yhden työpäivän verran. Työtä edeltää totta kai huolellinen auton käsinpesu.

< Takaisin alkuun